Future Schools

Terwijl het kantoor, althans in ontwerphypothesen, nieuwe doelstellingen en configuraties heeft ontwikkeld – van flexibele ruimte tot vergaderruimten van verschillende grootte voor verschillende activiteiten, gedeelde werkplekken tot biofilie – heeft de school geen gelijke tred gehouden.

Welke les kan worden getrokken uit kantoren die kunnen worden overgedragen naar onderwijsfaciliteiten? En welke modellen zijn nodig voor ruimtes die dichter bij de behoeften van “digital native”-studenten liggen? Hoe kunnen scholen meer interrageren met het leven van de stedelijke gemeenschap?

De in Milaan gevestigde studio 967arch heeft onderzoek gedaan naar schoolruimten, dat nog steeds aan de gang is, wat bepaalde fundamentele thema’s en richtlijnen voor het ontwerp van deze faciliteiten naar voren brengt. “De belangrijkste les die we kunnen trekken uit de evolutie van kantoorruimtes, om toe te passen op leercontexten”, zegt Rossella Pellegrino van 967arch, “is luisteren naar de behoeften van de mensen die in die ruimtes wonen. De wereld van de school daarentegen lijkt niet in staat om dezelfde evolutie van attitudes te vinden en blijft verbonden met rigide, verouderde modellen. In de evolutie van werkruimten is de creatie van het WELL-protocol bijzonder belangrijk geweest, een piramide die 10 parameters identificeert – gemeenschap, geest, materialen, geluid, thermisch comfort, beweging, licht, voeding, water en lucht – als richtlijnen om de juiste niveau van comfort in dit soort omgeving. Onderwijsruimtes bieden nog ouderwetse oplossingen met betrekking tot de huidige technologieën.”