Pensando ad Acapulco

(Thinking of Acapulco) is a tribute to the iconic Acapulco Chair of the Fifties. It gives shape to a new understanding of what a chair is, starting from sheet metal shaped entirely by hand, fold after fold. Three iron legs support the seat, formed by three sections in shiny copper, steel or brass, enlivened by the refraction of light on each facet sculpted on its surface. The product of De Castelli craftsmanship, expertise and virtuosity, this chair challenges durable metal to become welcoming, even transforming iron into the most flexible of materials.

Pandora

Dit ladeblok verwijst naar de archetypische vorm van een vaas. Net als een moderne schatkist is Pandora gemaakt om allerlei voorwerpen in op te slaan – en dus te ‘verbergen’. In zijn verschillende versies, van één tot zes lades, is dit meubelstuk veelzijdig genoeg om naar wens te worden omgevormd tot een opbergtafel, nachtkastje of volledige ladekast, gebruikt in uiteenlopende ruimtes, van de badkamer tot de slaapkamer of woonkamer. kamer. Pandora, een mysterieus, indrukwekkend object, verrast wanneer de lades, onzichtbaar als ze gesloten zijn, worden onthuld.

Plateaux of Mirror

Een sculpturale aanwezigheid en essentieel minimalisme zijn de identificerende kenmerken van deze tafel, gemaakt uit slechts drie elementen: een dik rechthoekig blad dat rust op twee grote concave halfcilinders, waardoor een voetstuk ontstaat. De pure, monolithische lijnen worden in eerste instantie bepaald door functionaliteit en techniek, en vervolgens door esthetiek, om een vorm te creëren die de maximale uitdrukking is van de nauwkeurigheid en het understatement van proportionele harmonie.

I Giganti

Voor de tentoonstelling Re-Generation of Interiors aan de Universiteit van Milaan biedt de initiële colonnade van de Cortile d’Onore de structuur voor een parade van personages die de cultuur van Sardinië vieren, de geboorteplaats van Antonio Marras, auteur van de I Giganti-installatie. De zuilen zijn getransformeerd in godheden die met hun eeuwenoude kennis beschermen, waken en begeleiden. Deze 8 kolommen, oorspronkelijk van steen, zijn bekleed met metalen dankzij De Castelli expertise, die de geest van het project weergeeft en de vormen van de “Reuzen” heeft uitgedrukt in gelaagde platen van roestvrij staal, koper en messing, deze heeft bewerkt en verrijkt met erosietechnieken verkregen door de speciale DeErosion afwerking.

Design by Antonio Marras, 2022
Locatie: Interni Design Regeneratie | Università Statale di Milano

Robin

Voor de collectieve tentoonstelling van Inter Nos, georganiseerd door de Dilmos-galerij voor de Fuorisalone 2023, werkt De Castelli samen met Alessandra Baldereschi om de Robin-tafel te presenteren, gemaakt met een koperen plaat die kronkelig gevormd en gebogen is door de deskundige handen van de ambachtslieden van het bedrijf. De Robin-tafel in beperkte oplage is delicaat en poëtisch met bijna magische aandacht voor detail. Het wordt het middelpunt van de installatie en belichaamt de creativiteit van de ontwerper in een fantastische, sprookjesachtige omgeving.

Design Alessandra Baldereschi, 2023

Archimbuto

Ontworpen door de Milanese architect Cino Zucchi en gebouwd en gesponsord door De Castelli, rechtstreeks uit de provincie Treviso, komt het krachtigste buitenelement in het langverwachte Italiaanse paviljoen op de 14e Int

ernationale Architectuurtentoonstelling in Venetië. Cino Zucchi – curator van het Paviljoen in opdracht van MIBACT – heeft een groot portaal ontworpen van zuurgelakt cortenstaal. Het portaal, liefkozend “Archimbuto”, de ‘Archi-trechter’ genoemd, versterkt vanwege zijn vorm die harmonieert met de bestaande ruimte en de bezoekers van de tentoonstelling verwelkomt, het expressieve potentieel van het metaal, dankzij de ontwikkeling van een speciale afwerking dat het typische kleurbereik van staal benadrukt – van grijs over bruin tot blauw. Het project markeert opnieuw een stap voorwaarts in de uitstekende verstandhouding tussen de architect uit Milaan en het in de regio Veneto opgerichte bedrijf, dat

begon met de installatie Copycat. Empathy and Envy as form-makers’ gemaakt voor de 13e Architectuurbiënnale, het enige Italiaanse project dat een eervolle vermelding kreeg van de internationale jury van de tentoonstelling. Dit jaar bood het door Zucchi ontworpen portaal De Castelli niet alleen een uitzonderlijke tentoonstellingsruimte, achter Sansovino’s zeventiende-eeuwse Gaggiandre in de Arsenale en niet ver van de buitengewone negentiende-eeuwse metalen hydraulische kraan die onlangs door MIBACT werd gerestaureerd, maar ook een stimulans om zijn experimenten voort te zetten met het brede scala aan expressieve mogelijkheden die metaal biedt, en de handgemaakte productieprocessen te innoveren die altijd het onderscheidende kenmerk zijn geweest van het bedrijf dat in Cornuda werd opgericht door Albino Celato. Dit bedrijf, dat een familietraditie heeft gecultiveerd die kan bogen op drie generaties metaalbewerkers, heeft ervoor gekozen om af te wijken van de huidige modellen van metaalbewerking om een absoluut eigentijdse visie te ontwikkelen, die op het vlak van architectuur en design zowel de meest geavanceerde industriële grenzen in de wereld verfijnt dit vakgebied en de ambachtelijke vaardigheden die typisch zijn voor het Venetiaanse Piemonte-gebied, waarbij innovatieve afwerkingen en productieprocessen worden ontwikkeld om hun samenwerking met beroemde Italiaanse en internationale ontwerpers te dienen. Het grote gebogen portaal van het Italiaanse paviljoen zal fungeren als een ‘visuele versterker’ om de bezoekers naar de door Zucchi samengestelde tentoonstelling te leiden, die onder de titel ‘Innesti_Grafting’ de gevolgen van de moderniteit in Italië zal onderzoeken, het thema dat aan de Nationale Paviljoens van de directeur van de Biënnale 2014 Rem Koolhaas. Verankerd aan een cementplatform, bestaande uit 163 panelen met een totale hoogte van 10 meter en een gewicht van 6 ton, is het portaal daarmee ook een expliciete materialisatie van de titel van de tentoonstelling: het ‘enten’ van hedendaagse creativiteit op de oude en prachtige ruimtes van de Arsenale, het is ook een ‘schakel’ tussen binnen en buiten, de publieke dimensie van de bezoekersroutes en het meer beschutte en reflexieve genieten van de tentoonstelling.

Sunrise & Sunset

Twee bijzettafels benadrukken, als grote zonnen, de textuur- en chromatische kenmerken van koper en messing. Het blad contrasteert met het DeLabré-ijzer van de basis en is veredeld door een handgemaakte afwerking. Hier krijgt het materiaal vorm in al zijn puurheid en vervaagt het van een lichtgevend centrum naar geleidelijk geoxideerde tinten, dankzij een gecontroleerde, afgemeten behandeling. De verschillende verhoudingen van de complementaire tabellen suggereren de twee momenten van de dag waarop het licht het meest intrigerend is: wanneer de zon opkomt, groot aan de hemel, en wanneer hij kleiner aan de horizon ondergaat.

Celato

Celato is een verwijzing naar wat verborgen is om een herinnering intact te houden; het is een archetype waarin schoonheid in fasen wordt onthuld. Een monolithische uitstraling maakt Celato tot een eigentijdse menhir; Net als een legende die vertelt over prachtige schatten die onder heilige stenen zijn bewaard, onthult Celato zijn dubbele ziel, met veel interne, verborgen, bijna geheime ruimtes. Het combineert verschillende tesserae om een geheel te vormen: esthetiek, functie en een ongelooflijk vermogen om elk stuk uniek te maken, nooit identiek aan het volgende, dat zonder onbeschaamdheid wordt onthuld, op een avant-garde lijn tussen traditie en moderniteit.

Marea

De sporen van de tijd worden over elkaar heen getekend, doordrenkt met de veranderende huid van de rigoureuze metalen vormen die deze kasten en kisten definiëren. Zoals het getij (marea in het Italiaans) zijn sporen nalaat, golf na golf, zo heeft ook hier de hand van de vakman zijn teken achtergelaten, oxidatie na oxidatie, waardoor een schilderachtig effect ontstaat dat lijkt op de erosie van het materiaal door water. Ergens tussen designobject en kunstwerk is elk stuk in de collectie, bestaande uit een ladekast, een laag dressoir en een kast, uniek dankzij een volledig handgemaakte afwerking die het metalen oppervlak verandert in een delicate aquarel.

Yoroi

Net als de harde metalen platen die het pantser van een samoerai identificeren, bepalen de schubben op de huid van dit stuk het uiterlijk ervan. Een dynamische vorm, die de suggestieve kracht van Art Deco-meubels overneemt, speelt met het essentialisme van een ellips en modulaire herhaling, evenwichtig tussen minimalisme en verwondering. Met een frame van natuurlijk eikenhout bedekt met De Castelli-metaal gaat deze secretaire onverwacht open: er zit een ruime lade in verborgen, nog twee, terwijl de zijkanten gebogen deuren bevatten.

Existence

“Waarom zouden boekenkasten altijd rechte, lange, verticale, rechthoekige vlakken moeten zijn om niets anders dan boeken perfect recht en gecomponeerd te houden? En houden we er niet van om een paar kleine voorwerpen, souvenirs, een paar nutteloze artefacten uit fundamentele fasen van ons bestaan tussen de boeken te bewaren? Verkrijgbaar in vrijstaande en aan de muur gemonteerde versies, ontstond Existence als een overlapping van kleine, gevarieerde dozen, zoals de ervaringen en sleutels tot iemands leven: een totem-boekenplank ontworpen om boeken en objecten in één ruimte te bevatten, gebouwd rond soortgelijke modules die herhaling, hoewel dezelfde vorm nooit twee keer voorkomt.

Folio

De Folio tafel heeft een pure, precieze vorm die wordt gekenmerkt door loodrechte vlakken van geborsteld messing plaatstaal. Een rationele sculptuur die, dankzij de kracht van zijn esthetiek, het materiaal verheft in perfect reflecterende oppervlakken. Een schilderachtige aanwezigheid, even eenvoudig als gedurfd, definieert deze tafel, gemaakt met dikke koperen platen geplaatst op parallelle niveaus, een exclusieve ontwerpkeuze die zowel de basis als het grote rechthoekige blad definieert. De op gelijke afstand van elkaar gelegen metaalplaten accentueren de vorm van Folio, waardoor een interessant samenspel van diepe schaduwen ontstaat, in tegenstelling tot het licht dat op het horizontale vlak wordt gereflecteerd.