CopyCat

Een uitstekende mix van design, technologie en experimenten heeft het mogelijk gemaakt om Copycat te creëren, een elegant zeshoekig mozaïek, ontworpen door architect Cino Zucchi. Copycat is ontworpen om prestigieuze omgevingen landschappelijk te decoreren en biedt een medium waarmee men de gebruikelijke ontwerpbeperkingen kan overstijgen. De geometrie van het patroon, waarin gebruik wordt gemaakt van de natuurlijke vormen van honingraten of ijskristallen, draagt bij aan de complexiteit van het ontwerp, waarvan het unieke karakter nog onderscheidend wordt gemaakt door de handmatige productietechnieken die behoren tot het how-how van De Castelli.

Forma

Het onderscheidende kenmerk van deze lijn compositorische modules, geschikt voor zowel kleine als grote ruimtes, is de grote verscheidenheid aan formaten en afwerkingen. Met de grootste aandacht voor elk detail worden de modules met de hand gesneden en afgewerkt, waardoor de randen en hoeken van elk stuk bijzonder glad zijn.

Yoko

De grafische taal die Leonardo Sonnoli gebruikt om de knowhow van De Castelli uit te drukken, speelt met een reeks ingelegde oppervlakken, waarbij de precieze hoek van de decoratieve inleg verwijst naar een esthetische code van enigmatische symboliek. Yoko is een systeem van DeDeep roestvrijstalen plaatmodules met inzetstukken van messing of geborsteld koper, dat zich leent voor willekeurig ontwerp als methode voor het creëren van unieke en originele composities. Yoko combineert grafisch ontwerp en vakmanschap in een visueel resultaat van grote elegantie geïnspireerd op moderne en hedendaagse kunst.

Airframe

De Airframe-boekenkast viert de kunst van het gehamerd metaal en benadrukt de savoir-faire en ambachtelijke virtuositeit die De Castelli definiëren. De aerodynamische vorm omlijnt een fijne metalen structuur gemaakt van asymmetrische elliptische lussen, die vier onderbroken horizontale planken ondersteunt. De buitenschaal bestaat uit een gedeeltelijke bekleding die vakkundig is gevormd naar de structuur. Micro-architectuur die elke ruimte verfijnder maakt en een dramatisch element aan interieurs toevoegt.

Reception Area

Ontvangstruimte voo het Speicherstadt District.

Marlketstudios heeft de receptie van een reclamebureau in Hamburg opnieuw ingericht en heeft De Castelli gekozen voor verschillende elementen, zoals de receptie en een snackbar. Het bureau heeft een lange traditie in de legendarische wijk Speicherstadt, het grootste historische pakhuizencomplex ter wereld, gelegen in de haven van Hamburg. De typische bouwmaterialen van de gebouwen zijn rode bakstenen en kopergroene daken: materialen en kleuren waarop MARKETSTUDIOS zich heeft laten inspireren bij het selecteren van het moodboard voor de vernieuwing van de ruimtes. In combinatie met het groen gebeitste hout heeft MARKETSTUDIOS gekozen voor de DeMarea-afwerking op koper, vakkundig gerealiseerd door De Castelli, om de ruimte te verfraaien die nu een uniek en modern tintje heeft.

Pensando ad Acapulco

(Thinking of Acapulco) is a tribute to the iconic Acapulco Chair of the Fifties. It gives shape to a new understanding of what a chair is, starting from sheet metal shaped entirely by hand, fold after fold. Three iron legs support the seat, formed by three sections in shiny copper, steel or brass, enlivened by the refraction of light on each facet sculpted on its surface. The product of De Castelli craftsmanship, expertise and virtuosity, this chair challenges durable metal to become welcoming, even transforming iron into the most flexible of materials.

Pandora

Dit ladeblok verwijst naar de archetypische vorm van een vaas. Net als een moderne schatkist is Pandora gemaakt om allerlei voorwerpen in op te slaan – en dus te ‘verbergen’. In zijn verschillende versies, van één tot zes lades, is dit meubelstuk veelzijdig genoeg om naar wens te worden omgevormd tot een opbergtafel, nachtkastje of volledige ladekast, gebruikt in uiteenlopende ruimtes, van de badkamer tot de slaapkamer of woonkamer. kamer. Pandora, een mysterieus, indrukwekkend object, verrast wanneer de lades, onzichtbaar als ze gesloten zijn, worden onthuld.

Plateaux of Mirror

Een sculpturale aanwezigheid en essentieel minimalisme zijn de identificerende kenmerken van deze tafel, gemaakt uit slechts drie elementen: een dik rechthoekig blad dat rust op twee grote concave halfcilinders, waardoor een voetstuk ontstaat. De pure, monolithische lijnen worden in eerste instantie bepaald door functionaliteit en techniek, en vervolgens door esthetiek, om een vorm te creëren die de maximale uitdrukking is van de nauwkeurigheid en het understatement van proportionele harmonie.

I Giganti

Voor de tentoonstelling Re-Generation of Interiors aan de Universiteit van Milaan biedt de initiële colonnade van de Cortile d’Onore de structuur voor een parade van personages die de cultuur van Sardinië vieren, de geboorteplaats van Antonio Marras, auteur van de I Giganti-installatie. De zuilen zijn getransformeerd in godheden die met hun eeuwenoude kennis beschermen, waken en begeleiden. Deze 8 kolommen, oorspronkelijk van steen, zijn bekleed met metalen dankzij De Castelli expertise, die de geest van het project weergeeft en de vormen van de “Reuzen” heeft uitgedrukt in gelaagde platen van roestvrij staal, koper en messing, deze heeft bewerkt en verrijkt met erosietechnieken verkregen door de speciale DeErosion afwerking.

Design by Antonio Marras, 2022
Locatie: Interni Design Regeneratie | Università Statale di Milano

Robin

Voor de collectieve tentoonstelling van Inter Nos, georganiseerd door de Dilmos-galerij voor de Fuorisalone 2023, werkt De Castelli samen met Alessandra Baldereschi om de Robin-tafel te presenteren, gemaakt met een koperen plaat die kronkelig gevormd en gebogen is door de deskundige handen van de ambachtslieden van het bedrijf. De Robin-tafel in beperkte oplage is delicaat en poëtisch met bijna magische aandacht voor detail. Het wordt het middelpunt van de installatie en belichaamt de creativiteit van de ontwerper in een fantastische, sprookjesachtige omgeving.

Design Alessandra Baldereschi, 2023

Archimbuto

Ontworpen door de Milanese architect Cino Zucchi en gebouwd en gesponsord door De Castelli, rechtstreeks uit de provincie Treviso, komt het krachtigste buitenelement in het langverwachte Italiaanse paviljoen op de 14e Int

ernationale Architectuurtentoonstelling in Venetië. Cino Zucchi – curator van het Paviljoen in opdracht van MIBACT – heeft een groot portaal ontworpen van zuurgelakt cortenstaal. Het portaal, liefkozend “Archimbuto”, de ‘Archi-trechter’ genoemd, versterkt vanwege zijn vorm die harmonieert met de bestaande ruimte en de bezoekers van de tentoonstelling verwelkomt, het expressieve potentieel van het metaal, dankzij de ontwikkeling van een speciale afwerking dat het typische kleurbereik van staal benadrukt – van grijs over bruin tot blauw. Het project markeert opnieuw een stap voorwaarts in de uitstekende verstandhouding tussen de architect uit Milaan en het in de regio Veneto opgerichte bedrijf, dat

begon met de installatie Copycat. Empathy and Envy as form-makers’ gemaakt voor de 13e Architectuurbiënnale, het enige Italiaanse project dat een eervolle vermelding kreeg van de internationale jury van de tentoonstelling. Dit jaar bood het door Zucchi ontworpen portaal De Castelli niet alleen een uitzonderlijke tentoonstellingsruimte, achter Sansovino’s zeventiende-eeuwse Gaggiandre in de Arsenale en niet ver van de buitengewone negentiende-eeuwse metalen hydraulische kraan die onlangs door MIBACT werd gerestaureerd, maar ook een stimulans om zijn experimenten voort te zetten met het brede scala aan expressieve mogelijkheden die metaal biedt, en de handgemaakte productieprocessen te innoveren die altijd het onderscheidende kenmerk zijn geweest van het bedrijf dat in Cornuda werd opgericht door Albino Celato. Dit bedrijf, dat een familietraditie heeft gecultiveerd die kan bogen op drie generaties metaalbewerkers, heeft ervoor gekozen om af te wijken van de huidige modellen van metaalbewerking om een absoluut eigentijdse visie te ontwikkelen, die op het vlak van architectuur en design zowel de meest geavanceerde industriële grenzen in de wereld verfijnt dit vakgebied en de ambachtelijke vaardigheden die typisch zijn voor het Venetiaanse Piemonte-gebied, waarbij innovatieve afwerkingen en productieprocessen worden ontwikkeld om hun samenwerking met beroemde Italiaanse en internationale ontwerpers te dienen. Het grote gebogen portaal van het Italiaanse paviljoen zal fungeren als een ‘visuele versterker’ om de bezoekers naar de door Zucchi samengestelde tentoonstelling te leiden, die onder de titel ‘Innesti_Grafting’ de gevolgen van de moderniteit in Italië zal onderzoeken, het thema dat aan de Nationale Paviljoens van de directeur van de Biënnale 2014 Rem Koolhaas. Verankerd aan een cementplatform, bestaande uit 163 panelen met een totale hoogte van 10 meter en een gewicht van 6 ton, is het portaal daarmee ook een expliciete materialisatie van de titel van de tentoonstelling: het ‘enten’ van hedendaagse creativiteit op de oude en prachtige ruimtes van de Arsenale, het is ook een ‘schakel’ tussen binnen en buiten, de publieke dimensie van de bezoekersroutes en het meer beschutte en reflexieve genieten van de tentoonstelling.

Sunrise & Sunset

Twee bijzettafels benadrukken, als grote zonnen, de textuur- en chromatische kenmerken van koper en messing. Het blad contrasteert met het DeLabré-ijzer van de basis en is veredeld door een handgemaakte afwerking. Hier krijgt het materiaal vorm in al zijn puurheid en vervaagt het van een lichtgevend centrum naar geleidelijk geoxideerde tinten, dankzij een gecontroleerde, afgemeten behandeling. De verschillende verhoudingen van de complementaire tabellen suggereren de twee momenten van de dag waarop het licht het meest intrigerend is: wanneer de zon opkomt, groot aan de hemel, en wanneer hij kleiner aan de horizon ondergaat.